26 август, 2011

OSNOVNI LEKOVI I SREDSTVA ZA PUTOVANJA

Polazeći od pretpostavke da na put idemo zdravi onda je nepotrebno nositi celu “apoteku” sa sobom. Naravno na put idu i hronični bolesnici koji imaju već ustaljenu terapiju koju obavezno treba da uzimaju ma gde bili. Odmor ne podrazumeva odmor od lekova što nije retko razmišljanje obolelih. Pa onda, koji su to osnovni lekovi i sredstva za putovanja?

Ovo se posebno odnosi na osobe sa povišenim krvnim pritiskom koji uzimaju antihipertenzivne lekove.Iskustvo sa njima je veoma raznovrsno od toga da pošto je toplo onda im ti lekovi škode, da pošto imaju nameru da uzmu koju čašicu alkohola da to ne ide sa lekovima, do toga da treba da naprave pauzu u lečenju. Ovi hronični bolesnici su najmnogobrojniji jer 7% stanovnika ima povišen krvni pritisak. 50% osoba starijih od 50 godina, a većina njih nema nikakve pokazatelje bolesti (simptome) zbog čega ili ne počinju lečenje ili ga iz nekih svojih razloga prekidaju. Pored hipertenzije i sva druga hronična oboljenja na terapiji treba da na put ponesu svoje lekove.

Uslovno zdrave osobe ne zahtevaju da na putovanja sa sobom nose mnogo lekova  te je preporuka  sledeća:
       - lekovi protiv temperature i bolova. Najbolje je da za to ponesu paracetamol (Febricet ili Panadon) u tabletama ili sirupu za decu (mogu i supozitorije - čepići ako se ne može uzeti na usta zbog povraćanja). Ne preporučujem nesteroidne antininflamatore (Brufen na primer) jer može da dovede do oštećenja želudačne sluznice) kao ni Aspirin  za decu ispod 15 godina starosti.
     - preporučeni lekovi za bolove mogu se dopuniti Cafetinom za zubobolju ukoliko paracetamol ne pomogne
         - toplomer
         - antidijaroicni lekovi (protiv proliva) : Flonivin, Bactisubtil, Linex I sl.
         - supe u kesici (instant) za rehidraciju
         - sterilnu gazu, zavoj i hanzaplast za brzu sanaciju manjih povreda

Nije potrebno nositi na put antibiotike i uzimati ih prema sopstvenom nahodjenju. Antibiotike može samo lekar da prepiše pa prema tome ukoliko se radi o nekom akutnom oboljenju onda treba potražiti lekarsku pomoć. Nije svaki antibiotik za svaku infektivnu bakterijsku bolest, jer može da dovede do ozbiljnih neželjenih reakcija i napravi rezistenciju što je posebno važno za osobu koja  ga uzima ali i za druge obolele.

Srećan put i lep provod!