23 фебруар, 2013

I OVO GOVORIM VEĆ DUŽE VREME

Koalicija lekara objavila spisak nepotrebnih i štetnih testova i tretmana
Široka koalicija lekara i grupa za odbranu prava potrošača objavila je spisak desetina lekarskih testova, tretmana i procedura za koje se smatra da su nepotrebni, skupi, pa čak i štetni.
Spisak od 90 procedura koje su ocenjene kao nepotrebne je dvostruko duži od sličnog spiska objavljenog prošle godine. Pomenuti spisak je deo kampanje koju je "lansirao" Američki odbor za internu medicinu, nazvane "Mudar izbor", sa ciljem da se lekari odvrate od prepisivanja takvih procedura koje su postale uobičajena praksa, ali koje podižu cenu zdravstvene zaštite u SAD.
Među uobičajenim procedurama za koje medicinski stručnjaci pozivaju lekare da ih izbegavaju je davanje lekova za gorušicu bebama koje pate od kiseline i nagovaranje žena da se podvrgnu carskom rezu, ako su prošle termin od predviđenog dana porođaja. Lekari koji su radili na ovom izveštaju kažu da se neke medicinske procedure prečesto koriste zbog ličnih navika lekara i zbog ličnih zahteva pacijenata koji smatraju da im je neka terapija neophodna.
Na primer, u rizičnoj grupi žena u dobi između 30 i 65 godina ili mlađe od 21-godišnji Papanikolau test (PAPA test) ne nudi nikakvu prednost u odnosu na test koji bi se vršio svake tri godine, saopštio je Američki koledž akušera i ginekologa (AGOC). PAPA test je deo ginekološkog pregleda čiji je cilj što ranije otkrivanje prekanceroznih i kanceroznih stanja grlića materice.
Druga uobičajena praksa prepisivanja antibiotika i za sinusnu infekciju i za konjuktivitis je u većini slučajeva apsolutno nepotrebna. Uzrok tih bolesti, kažu lekari, skoro uvek je virus, koji antibiotici ne leče.
Takođe, oko 50 odsto dece koji dođu u urgentni centar sa povredom glave odmah se šalju na CT skener, a što samo povećava izlaganje radijaciji i može da ubrza pojavu raka kasnije u životu. Kompjuterizovana tomografija (skraćeno CT) je radiološka metoda snimanja koja pored rendgen zračenja primenjuje i tomografiju, metodu obrade snimaka uz primenu računara i savremenih programskih paketa.
- Dvadeset i pet vodećih specijalističkih medicinskih udruženja sada su javno identifikovali koji testovi i tretmani su oubičajeni u njihovoj praksi, ali nisu uvek od koristi - kaže doktor Kristina Kasel, predsednik Američkog odbora interne medicine (ABIM).