01 јул, 2012

Babezioza kod coveka

Babezioza kod coveka je infektivna bolest koju izaziva zivotinjica iz grupe protozoa koja se useli u crvena krvna zrnca coveka. Ime je dobila po madjarskom patologu i mikrobiologu Viktoru Babezu. On je prvi identifikovao ovaj mikroorganizam kao odgovoran za nalaz krvi u urinu kod goveceta jos 1888g. Jos sledecih pola veka, nije prihvaceno da se moze javiti i kod coveka.

Danas znamo da ima oko 100 vrsta Babezija. U nekim delovima planete (kao i Novoj Englekoj), javlja se cesto koliko i Lajmska bolest, jer je veliki broj zarazenih krpelja Babezijom Mikoti. Doduse, nekoliko vrsta se moze preneti i krvlju putem transfuzije krvi i krvnih produkata. Od 1979-2000 u Americi je identifikovano 150 ovakvih slucajeva.  Babezija ima tri stadijuma razvoja: larva, nimfa i odrasla jedinka.

Klinicke manifestacije su u rasponu od subklinickih do oboljenja fulminantnog toka koji se zavrsava smrcu. Vecini bolest pocinje od 1-4 nedelje nakon ujeda zarazenog krpelja. Simptomi su: slabost, umor, povisena temperatura i do 40.9! Zatim: drhtavica, znojenje, bolovi u misicima, suvi kasalj, kijavica. Uz ovo se mogu javiti i povracanje, bol u grlu, bol u stomaku, depresija. U fizikalnom nalazu mogu se naci uvecana slezina, uvecana jetra, crveno grlo, zutica, retinopatija i infarkti u oku. U krvnoj slici blaga do umerena hemoliticka anemija kao i povisena LDH. Bolest obicno traje nedelju do dve, ali se umor zadrzava mesecima.

Na Babeziozu treba misliti kod svih  nejasnih povisenih temperatura u slucaju da bolesnik zna za ujed krpelja, ili je bio u oblastima gde zive zarazeni krplji ili je primio rtansfuziju krvi u proteklih 6 meseci. U laboratoriji se moze potvrditi postojanje Babezije u krvi. Najpouzdanija je metoda PCR metoda.

Lek izbora je Azitromicin (za imunokompetentne bolesnike), ali su pozakani dobri rezultati i sa Klindamicin kininom. Terapija Azitromicinom prakticno nema nezeljnih efekata lecenja, dok sa klindamicin kininom ima. ecenje traje 7-10 dana ukoliko nema komplikacija, u suprotnom i do nekoliko meseci.
     Vakcina jos uvek ne postoji

Source Information

From the Department of Medicine, Tufts Medical Center and Tufts University School of Medicine, Boston (E.V.); and the Department of Epidemiology of Microbial Diseases, Yale School of Public Health and Yale School of Medicine, New Haven, CT (P.J.K.).