11 јун, 2012

kijavica, upala grla, upala srednjeg uva

Faringitis (upala grla), sinuzitis (upala sinusa), otitis (upala uva) - gornjeg respiratornog trakta (GRT) su najcesci razlozi posete lekaru. One su najcesce blagog klinickog toka, ali zbog prenosenja na druge ljude su vrlo znacajne. Samo u 25% svih njih, izazivaci su bakterije, i anitbiotici su retko potrebni. Medjutim, njihova upotreba je i dalje u ovim infekcijama velika, tako da dolazi do rezistencije na brojne uzrocnike, narocito na Streptokokus pneumonije - vrlo rasprostranjene danas. Biti siguran da li se radi o virusu kao izazivacu ili bakteriji je gotovo nemoguce. Znaci i simptomi su prakticno isti.
     Nespecificne infekcije GRT nemaju jasno mesto nastanka. One se pokazuju sa curenjem nosa, bolom u grlu... jednom recju zvane "prehlada". Poreklo vode od niza uzrocnika. Oni obuhvataju preko 100 vrsta rinovirusa izazivaca 30-40% infekcija GRT. Zatim 3 tipa influena i 4 tipa parainfluenca virusa. Tu je i najmanje 3 tipa korona i 47 tipova adenovirusa. Tu su i virusi boginja, enterovirusa, i respiratornog sincicijalnog virusa. Ovi poslednji najcesci su kod dece, ali se javljaju i kod odraslih.
    Ove infekcije najcesce traju oko nedelju dana (od 2-10 dana). Simptomi i tezina variraju od coveka do coveka. Najcesce se javljaju kijavica, kasalj, vrucina i grebanje u grlu. Temperatura, otok limfnih zlezda, plus sve navedeno je cesce kod dece i mladih. Malaksalost i bolovi u misicima se nekada vidjaju kod influenca i paranfluenca virusa, a konjuktivitis je najcesci sa adeno i enterovirusima. Oko 0.5 - 2% se komplikuje sinuzitisom, zapalenjem srednjeg uva i zapalenjem pluca). Ovo narocito kod visokorizicnih kao sto su deca, stari, i hronicni bolesnici. Ove sekundarne bakterijske infekcije se najcesce javljaju nakon prolaznog boljeg stanja tokom infekcije. Obojen sekret iz nosa ili grla je slab pokazatelj bakterijske infekcije, narocito kod GRT
      Lecenje je simptomatsko u vidu kapi za nos i lekova iz grupe NSAID (paracetamol, ibuprofen, aspirin - ali ovaj poslednji ne za decu). Ukoliko su antibiotici neophodni, onda su to azitromicin i klaritromicin. Medjutim, oni mogu napraviti rezistenciju na streptokoke u ustima u gornjem delu respiratornog trakta u buducnosti, te se posle postavlja pitanje cime ce se ti bolesnici kasnije leciti ako im ponovo zatrebaju antibiotici. Nazalost, vitamin C, Cink, Ehinacea i druga sredstva alternativne medicine nisu pokazali nikakve povoljne efekte.

Harrison's Principles of Internal Medicine, 18e
Dan L. Longo, Anthony S. Fauci, Dennis L. Kasper, Stephen L. Hauser, J. Larry Jameson, Joseph Loscalzo, Eds.